Bild 1
|
"Det är lätt att säga tulipana ros..." Grundläggande krav:
Är det verkligen så enkelt? Finns det
inga svårigheter? Var lugn, svårigheterna kommer fortare än
Du anar. Enligt min erfarenhet finns det tre stora orsaker till att det
börjar spåra ur:
Hinder ha en otrolig förmåga att testa ryttare. Därför gäller det skapa spelregler som gäller vid all ridning av hästen vare sig den sker i sol, i dimma , i regn , både i helg och söcken. Detta är de grundidéer och krav ,som ligger till grund för min syn på hoppning. Denna del är den första i uttrycket: "Det är lätt att säga tulipana ros". Nästa del av kapitlet blir fortsättningen: "Det är svårare att göra den".
"Det är svårare att göra den" Jag vill ytterligare utveckla och förtydliga
vissa av de detaljer, som behandlades vid arbetet på släta marken.
|
Bild 2
|
Vid avsaktningar
(till skritt eller halt) ska huvud och nos i regel höjas, vilket kräver
viss teknik (se bild 2). De hästar, som överdrivet sträva
att föra nacke och nos uppåt och kräver en speciell både
utbildning och teknik. Där rider ryttaren med händerna (minst
en hand) tryckta mot halsen (Mot A i bild 1); därigenom kommer överlivet
att bli något mer följsamt (lägre). Ryttaren kan på
dessa hästar även använda martingal, och kan då mer
sitta på sadeln; handens höjd är då fri. Ryttaren
måste under markarbetet ha övat in detta förfaringssätt
och även kommit fram till den perfekta tygellängden. [ Samma
tygellängd (tygelfattning) vid målet som vid starten. Kom ihåg.
För att kunna kontrollera riktningen får tygeln inte vara för
lång. Över större hinder kräver många hästar
längre tygel. Detta innebär - hoppa ej för stora hinder
innan hästen är helt lydig i avseende på riktning].
Öva galoppfattningar och avbrott - gärna till överdrift. Gör övningen bland småhinder. Lägg ut cavalettiserier av bommar. Variera! Prrooa, smacka, NEIJa, BRAAa, sjung. Rid Daddes tango. Fatta dock alltid galoppen ur skritt på lång tygel. Runda hindren i trav, i galopp och i skritt. Galoppera mot cavalettiserien men bryt alltid i god tid av till trav eller skritt och trava eller skritta genom serien. Tänk på att genom serien ska ryttaren kolla riktning och tempo. Vill hästen galoppera så låt honom göra det - men i travtempo. Efter ett tag så upptäcker han att det är lättare att trava. Kom ihåg, att ryttaren ska behärska riktning och tempo. Hästen ska lyssna och lita på ryttaren men ha ögonen med sig och ha full kroppskontroll. Då och då - hoppa ett litet hinder, men kontrollera riktning och tempo. Hästen får aldrig öka de sista galoppstegens längd. Ryttaren upptäcker snart om hästen har
hög eller låg stresströskel vid arbete. Är den låg
- lägg ofta in skritt på lång tygel och lugna övergångar;
bryt alltid av galoppen över trav till skritt.
En gyllene regel är: "Har ryttaren en gång
sagt till hästen att ej hoppa ett hinder, får han därefter
aldrig ändra sig och begära, att hästen ska hoppa hindret
vid den anridningen. Bryter ryttaren mot denna regel, kommer den hästen
aldrig att lita på ryttaren i fortsättningen, ty den ryttaren
följer då inte den spelregel, som säger, att "lagt kort
ligger" och hästen ska få ha fått möjlighet till
att taxera hindret. Däremot kan (och ska) ryttaren avbryta hästen
från att hoppa om hästen bryter mot spelreglerna efter han fått
tillstånd att hoppa. Observera, vikten av att spelreglerna alltid
måste följas och att jag säger "fått tillstånd"
att hoppa. Det första uttrycker all grund för dressyr och det
andra säger vad som måste känneteckna en bra hoppehäst.
Nu är ekipaget sammansvetsat och i stånd till att rida "vägar"
(transportsträckor), halvhalter och anridningar som ska resultera
i "Språnget".
Över hindret
fig.1 fig.2 fig.3 fig.4 fig.5 fig.6 fig.7
Observera vid bildserien "Över
hindret", att underskänkelläget hela tiden är
detsamma i förhållande till lodlinjen. Detta skänkelläge
erhålles om ryttaren hela tiden trampar hälen nedåt-framåt.
Höftvinkeln och knävinkel minskas genom att dessa vinklar
"trycks samman" genom hästens och stigbyglarnas hastiga rörelse
uppåt. Detta förutsätter att överlivet i samband med
avsprånget är "med i rörelsen" (framför lodplanet).
Övergången till anridningen För att nå fram till "Språnget" krävs en anridning. Börja anridningsträningen genom att bedöma (bestämma) den punkt där hästen lämpligast bör "springa av", "avsprångspunkten" (1 - 1,5 m före hindret). Stega 4 galoppslag bakåt (4x 3,5 m). Från den platsen titta på hindret, märk ut platsen. Härifrån ska anloppet starta med hästen i balans. Bedöm nu var transportsträckan ska sluta för att få hästen i balans så att anridningen kan börja på just denna plats. Träna nu att rida ridandet av transportsträckan + halvhalten, som ska vara klar på exakt rätt plats. Träna detta mycket så att "dina ögon lär sig se avståndet". Anridning Tänk alltid på, att under galoppen hålla hästen rak och med skänklarna väl framme hålla honom stadigt fram mot bettet. Observera, att den stadiga skänkeln ej ska ge ökad hastighet - den uttrycker endast ryttarens beslutsamhet. I god tid innan anridningen måste hästen vara i balans. På omkring 4- 5 galoppsprångs avstånd rikta hästen nos mot hindret. När han uppfattar hindret ska han spetsa öronen och "suga" famåt. Med detta säger (frågar) hästen :"Där är ett hinder. Ska Vi hoppa? Ryttaren har nu två alternativ. Antingen säga han Nej genom att vända bort hästen huvud - eller att göra halt. Vill han däremot svara Ja, så sker det genom att han mjuknar i handmusklerna och låter hästen öka - till idealtempot - då knyter han handen och bibehåller hästen i detta tempo och i rätt riktning tills avsprång sker. Ryttaren måste vara absolut stadig i kroppen. Skulle inte hästen inte "suga mot" (fatta hindret) "kickar" ryttaren till med sporrarna , pang-pang, samtidigt som han smackar kkk - därefter blick still - med stadigt framåt-nedåt trampade hälar - blicken mot målet, som är på andra sidan hindret; hela tiden beredd att om hästen frågar (tvekar) - smacka kkk. Detta är hoppningens kanske tjusigaste tillfällen, ty här sätts ryttarens nerver på prov . Vid dessa tillfällen kan ryttare genom sitt lugn och sin beslutsamhet skapa en häst. Här skiljs agnarna från vetet - främst i avseende på lämplig hinderryttare!?!?
Fram till detta moment kan sätet vara på sadeln. Observera skänkeln håller fram hästen , överlivet med i rörelsen och armarna helt sträckta men med förbindelse. I detta läge måste ryttaren "våga" att vara still, ty nu kommer den tidpunkt, när sätet börjar lämna sadeln och handen med bibehållen förbindelse "gå mot" överlivet. Om ryttaren "stirrar mot hindret" verkar avsprånget att bli mycket tidigt men det blir bara "flott" - inte långt, ty bakbenen kommer ju att hamna vid A. Observera att ryttarens blick är mot en punkt bortom hindret.
Hästens huvud och hals börjar
"gå bakåt-uppåt", vilket gör att även handen
"går bakåt". Denna känsla förstärks hos ryttaren
beroende på, att samtidigt börjar sätet
lämna sadeln och överlivet börjar röra sig mot vågplanet
på grund av att höftvinkeln "trycks samman" av stigbyglarnas
rörelse uppåt. Ryttaren på denna bild är något
"efter", vilket understödjer avsprånget men som kräver
en fortsatt fin balans och höftvinkel.
Slutet blir För en ryttare med anlag går detta som en dans - för oss andra krävs det mycken träning. De ryttare som få hästar att hoppa rätt gör i regel allt rätt i de avseenden hästen anser vara väsentliga. Det är viktigt för tränaren att kunna se vad som är väsentliga och vad som är onödiga rörelser. Det finns ett gammalt engelskt ordspråk vid skytte, som säger :"Hellre bomma i riktig stil än att träffa i felaktig". Jag säger samma vid hoppning, men var försiktig med ändringar så att Ni inte "Kastar ut barnet med badvattnet". Nästa avsnitt blir "Hästens utbildning". Illustrationer i denna artikel av Ann Gustavii |
Till föregående kapitel | Till nästa kapitel |