Det, som är skrivet i boken fram till nu är grunden för hela den fortsatta ridutbildningen och tiden kan nu vara mogen att lära ekipaget grunderna för hoppning. Grundidén med utbildningen av ett "hoppekipage"
är följande:
Hoppningens utförande:
Anridningen börjar med att hästen, i balans, uppmärksammas på hindret - suger mot (fattar) detsamma - hålls kvar i (hålls fram till ) idealtempot - samlar sig - eleverar - springer av - svävar - landar - återställs i tempo och balans och fortsätter transportsträckan till nästa anridning. Märkvärdigare än så är det inte - och får det inte göras! Ett ekipage utgörs av två komponenter - häst och ryttare. Kraven på ryttaren Jag kräver att ryttaren ska lära sig
rida :
1. Riktningen har vi talat om tidigare. Nu kommer tillämpningen av "Daddes väggövning". Ryttaren "går banan" och bestämmer exakt vilken väg han ska rida och exakt över vilken punkt på hindret han ska hoppa och exakt var han ska landa och exakt väg till nästa hinders anridning. Där upprepas samma sak. Från sista hindret ska bästa väg ridas över mållinjen. Därefter avsaktning och lämnandetav banan. Observera att jag så ofta använder ordet exakt. 2. Tempot ska bestämmas av ryttaren,
som på träning har hittat det tempo, som bäst passar hästen
vid anridningen på det hinder som ska övervinnas. Tempot och
vägen för transportsträckorna avpassas beroende på
det tempo (tid), som gäller för klassen i fråga. Hästen
måste vara tränad att arbeta i ett grundtempo som är högre
än hästens idealtempo för
3. Takten , livlig, bör helst hela tiden vara densamma. Detta kräver mycken träning, som lämpligen utförs som banridning utan hinder. 4. Bärigheten ska vara perfekt i början på anridningen och återställas efter landningen 5. Sitsen ska vara korrekt och utprovad
så att den passar såväl häst som ryttare.
I nästa del avhandlas "Ryttarens utbildning".
|
|
Till föregående kapitel | Till nästa kapitel |