Vanligast är
dressyr av olika husdjur, som hundar och hästar. Detta har blivit
så populärt, att det bedrivs i olika tävlingsformer. I
dagens "civiliserade" samhälle krävs att dressyren utförs
på ett för djuret humant sätt och får aldrig ske
med våld och brutalitet och på ett sätt som
kan skada djuret - vare sig mentalt eller fysiskt. Fasthet får
dock ej förväxlas med brutalitet.
Det viktigaste vid all dressyr (utbildning) är att för hästen klargöra, att det är dressören som är ledaren och som bestämmer vad som skall göras av hästen. Detta kräver stor pondus, känsla, skicklighet, uthållighet, tålamod och en absolut konsekvens från den som vill vara ledare. (Jag talar i fortsättningen om dressyr av häst och benämner den i fortsättningen som häst, "han" eller "den" utan att därför bli beskylld för könsdiskriminering). Att dressera innebär att dressören lär ett tamt djur att utföra en önskad rörelse. Ett vilt djur måste först tämjas. Därefter kan dressyren börja. Vid dressyr använder sig dressören av olika "signaler" [hjälper ( skänklar, tyglar, kroppsvikt, kroppsspråk, röst och spö)], vilka av hästen uppfattas med något eller några av dess fem sinnen; syn, hörsel, hörsel, lukt och känsel. Vid ridning uppfattar hästen även ryttarens tyngdpunktsförflyttning som en signal, som innebär dels att hästen direkt flyttar sig in under ryttarens tyngd. Hästen påverkas även av den kraft, som uppkommer, när ryttaren flyttar sin kroppstyngd i viss riktning. Rörelsen igångsätts och avbryts på tecken, signal, från dressören. Ju mindre och för åskådaren omärkligare signal, desto högre klass på dressyren. Efter varje rörelse väntar hästen på ny signal för ny rörelse. Rörelserna kan också bestå av en serie rörelser. Viss signal innebär, att hästen får handla självständigt. ( Det finns dock en sak som hästen definitivt inte får göra, nämligen att oprovocerat slå eller bita människor eller andra hästar. Då ska det "ta hus i h-e"). Dressören arbetar både från marken och till häst. I sadeln tillkommer "fler strängar att spela på" - skänklar, tyglar och kroppsvikt. Detta kräver en skicklig ryttare med korrekts sits för att användas vid rätt tillfälle. Detta behandlas särskilt i kapitlet "Ryttarens sits och hjälper". Dressören skall ständigt beakta, att hästens minne är särskilt väl utvecklat. Därav min tes: "En gång är ingen gång. Två gånger är en vana". Detta innebär att hästen har svårt att "tänka om". All dressyr utförs enligt samma principer. Viktigt vid all dressyr är, att påtalandet av ett fel måste omedelbart följas av vad hästen skall göra (skulle gjort) i stället. När hästen gör det som önskas skall den få beröm. När den gör något felaktigt skall den få obehag. Detta brukar kallas att dressyren utförs med "morot och käpp". Jag föredrar att kalla det :"Lust och obehag". Så småningom kan uteblivandet av beröm av hästen uppfattas som obehag. Dressyrens idé verkar lätt att förstå. Den är dock svår att utföra. Det gäller för dressören att kunna läsa hästen, vilket innebär att dressören av hästens uppsyn, kroppshållning och huvudställning, kan se vad hästen tänker , vad den är beredd att göra och hur den tänker lösa uppgiften. Det gäller för dressören att understödja, förstärka, hindra , minimera eller avbryta skeendet på ett sätt, som hästen förstår (lär sig att förstå); allt beroende på hästens mentalitet. Den skicklige dressören skapar samarbetsvilja
och gålust. Den oskicklige skapar olust och istadighet. Vissa människor
är födda med dessa egenskaper. Andra lär sig aldrig. Somliga
människor kan vara mycket skickliga ryttare men dåliga dressörer
och andra motsatsen. Jag skall ge två diametrala exempel, som
måhända åskådliggör dressyrens teknik:
Allt rör sig således om tydliga signaler; givna med största konsekvens och som alltid skall resultera i samma åtgärder. Principen är lika - när man spelar bridge, när man dansar med människor och med hästar, vid dressyr och vid hoppning. Att utbilda en häst för dressyrtävlingsridning underlättas betydligt om hästen har bra mentalitet och ett bra medfött rörelsemönster. Lust och Olust
Olust är den största fienden till allt aktivt, till allt skapande; just de egenskaper som skall vara sportutövarens verkliga signum. Alla faktorer som kan framkalla olust måste därför kartläggas, undvikas och motarbetas. Faktorer som synes skapa olust är bristande dådkraft (rädsla), synsvårigheter , trötthet och smärta. För att undvika olust bör hästen aldrig uppleva trötthetskänsla vid inlärning. Han måste med lätthet orka med att utföra rörelsen. Detta innebär att hästen innan egentlig dressyrridning först måste tränas upp i avseende på kondition och muskelstyrka. Allt detta sammantaget innebär, att man vid införskaffandet av häst i första hand måste tillse att den har en för sporten lämpad mentalitet. Först i andra hand kommer hästens exteriör och rörelsemekanik. En förstklassig tävlingshäst måste uppfyllda. bägge dessa krav. Bristande dådkraft, rädsla för det okända, är för hästen naturligt och bortarbetas genom att hästen får vara med om så mycket nytt att inget mer kan bli nytt. Extremt avsaknande av dådkraft = mer eller mindre feg, kan göra hästen olämplig för tävlingsbruk. Stärkande av dådkraft är en normal utbildningfas, vilket innebär att hästen får vara med om mycket, som aldrig tillfogar honom skada eller obehag - utan tvärtom. Studera detta mer under kapitlet om hästens mentalitet. Vid uppbyggandet av muskulatur och hästens kondition har jag en gyllene regel. "Försök att vid uppbyggandet av muskulatur och kondition att undvika, att hästen kopplar ihop det arbetsamma och tråkiga (olust) med dressören (ryttaren).Hitta på övningar där hästen blir sur på terrängen och på de små hinderbockarna och liknande - inte på ryttaren. Den bästa muskelträningen är måhända klättring - i alla gångarter. I skritt för att bestämma riktning och tempo. I trav för att säkerställa arbete för bägge bakbenen (ett bakben i taget löser hela uppgiften). I galopp främst för att hela muskelsystemet skall arbeta - från bakhovarna till nackmuskulaturen samt för hjärta och lungor. Skritta alltid utför. Det fina med klättring är även att ryttaren behöver bara bestämma riktning och tempo - inte gångart. Hästen lär sig snabbt att rätta gångarten efter tempot och får gärna bli arg på terrängen. Studshoppning utvecklar såväl sträckar- som böjmuskulaturen i lemmarna och tränar upp snabbhet såväl i kropp som själ. Det är ansträngande och trötthet inbjuder lätt till vrickningar och överbelastningar med påföljande skador. Pass opp! Travcavaletti är bra för att träna upp lemmarnas böjare och lär hästen att "ha ögon i tårna" och veta var han har bakfoten. Hästen lär sig även att balansera med huvud och hals och släpper all onödig spänning. Dessutom är det måhända ryggens förnämsta muskeluppbyggare i trav då de långa ryggmusklerna tvingas till anspänning för att bibehålla balansen i sidled trots att huvud och hals är låg ställning. Simning är utomordentlig verksam som muskel- och konditionsövning utan belastningsansträngningar. Toppen! Hinderhoppning kräver stort muskelarbete. Börja därför på småhinder. Tillse mycket noggrant att icke kräva för många språng. Vid ovan beskrivna övningar är det i huvudsak sträckmuskulaturen som får arbeta. Denna muskulatur ha vid allt arbete de tyngsta uppgifterna. Ha alltid i minnet : Vid all utbildning och vid övningar där prestation och precision skall krävas skall hästen inte vara trött. Trötthet inbjuder helt naturligt till fusk och "olydnad". Särskilt att beakta. Vid utbildning, träning av dressyrhästar för tävlingsbruk måste dressören särskilt tänka på att muskelträning, muskeluppbyggnad och dressyrutbildning för tävlingsbruk ej blandas ihop. Dagens dressyrhästar erbjuds sällan möjligheter att "musklas upp" på ovan angivet sätt, vilket resulterar i att de viktigaste muskelgrupperna (dorsala halsmuskler, filétmuskulaturen samt sträckarmuskulaturen i skank, lår, kors, länd och rygg) oftast inte besitter den styrka och spänst, som erfordras för att kunna lära hästen att utföra de olika rörelserna på ett korrekt sätt. Hästen lär sig fuska (undandra sig hjälperna). Detta framgår med mycket stor tydlighet när man studerar de fel som vidlåder de flesta dressyrekipagen. Det är i regel inte viljan och lydnaden som brister !! Det är styrkan (orken) !! Många av dagens dyra dressyrhästämnen ha ofta "mycket gratis" i avseende på exteriör och rörelsemekanik, vilket lätt resulterar i att utbildningen "går för fort", vilket ofta innebär att muskelstyrkan och rutinen (själsstykan) orkar inte med. Tänk alltid på att ju mer tid dressören
sysselsätter sig med hästen desto mer lär de känna
varandra
- till stor glädje och nytta för bägge parter. Det är
dock alltid bättre att uppdela den långa samvaron i fler inte
för långa pass emedan den mentala tröttheten är om
möjligt mer nedbrytande än den fysiska.
|
|
Till nästa kapitel |