Jag har fått följande brev av en läsare,
som sätter knivsudden på just de punkter jag verkligen önskar
ska belysas.
Hejsan
Jag har med stor behållning läst de
flesta av dina artiklar flera gånger fram och tillbaka och upplever,
att de gett mig en hel del.
Som utbildad på ridskola, där alltför
många av ridlärarna använder den "moderna" dressyren som
måttstock har jag ju fått lära mig en mängd olika
sätt för att få hästen dit jag vill (inga tvångsmetoder
dock). Ridlärarna kan tala om för mig hur och varför jag
skall göra på ett visst sätt, och jag förstår
vad de menar (trots att jag inte delar alla deras ideal).
Nu läser jag med stort intresse Muselers
bok "Ridlära" och finner mig ha mycket stor nytta av den. Den beskriver
mycket om hur saker skall genomföras, och varför det är
på det viset. Det är något jag saknar litegrann när
jag läser dina texter.
Vad jag önskar, är att du skulle beskriva
lite mer om hur olika saker genomförs enligt den klassiska dressyren.
Jag vill rida på det sättet, och jag vet att jag närmar
mig det redan. Men eftersom jag i dagsläget inte har tillgång
vare sig till egen häst eller kunnig tränare gör jag vad
jag kan utifrån de instruktioner främst Muselers bok innehåller.
Utöver denna allmänna önskan har
jag några frågor som kommit upp efterhand.
Det gäller den lodräta sitsen. På
många bilder av ryttare som rider sina hästar enligt den klassiska
läran ser sitsen i mina ögon inte helt lodrät ut. Definierar
du den lodräta sitsen på samma sätt som t ex Kyra (axlar,
höft och häl i en lodrät linje) och är det samma utseende
på ryttaren du eftersträvar?
Jag har läst mig till i någon av dina
artiklar att man inte kan rida en sluta i passage. Varför är
det så? Har det på något vis med de överkorsande
bakbenen att göra - att hästen helt enkelt inte skall kunna göra
så under den samling som krävs?
Tidigare har jag uppfattat det som om framdelsvändning
och skänkelvikning inte ingår som önskvärda rörelser
i den klassiska dressyren. Därför blev jag förvånad
när jag såg att du tagit upp dessa bägge rörelsr i
din text. Enligt Museler är dessa rörelser viktiga för ryttarens
utveckling, medan de inte ger hästen särskilt mycket. Berätta
gärna hur du ser på det.
Tackar på hjälpe på förhand,
och vill passa på att tacka för att du är en av de som
strider hårdast för att få tillbaka den klassiska ridkonsten
till svensk dressyr.
Hälsningar
NN
Bästa NN
Jag börjar bakifrån.
Såväl framdelsvändning som skänkelvikning
ha alltid ingått i den klassiska dressyren - som medel - för
att komma till större höjder. På liknande sätt som
de flesta människor lärt sig att både stå, vända
sig, gå och även springa utan att därför dansa balett
eller tävla i vare sig, höjd- eller längdhopp. Jag ser på
dessa rörelser på exakt samma sätt, som beskrivs i Svenska
Arméns Ridinstruktion från 1940, i Lars Lithanders bok "Dressyrridning
och hoppning" och i W Müselers bok "Ridlära". Däremot tycker
jag, att W Müseler anser att dessa rörelse ha stor betydelse
även för hästen.
Ändamålet med framdelsvändning
står mycket tydligt angivet i Svenska Arméns Ridinstruktion
från 1940 (R I) mom 287- 292 .
Samma gäller skänkelvikning - R I mom
322- 330. De stå även noga beskrivna i såväl Lars
Lithanders och W Müselers böcker.
Sluta i passage? Korrekt passage är en starkt
samlande trav under rörelse. Hästen ska då medelst ökat
undertramp av bakbenen medelst ryggen avlasta frambenen. Till detta behövs
den sammanlagda styrkan av bägge rygghalvornas långa ryggmuskulatur
och även av båda sidors dorsala halsmuskler. Vid korrekt sluta
eller öppna ska hästen böjas i både hals och bål,
vilket innebär att den yttre muskulaturen ska vara i viss mån
"eftergiven" - endast vara anspänd (ha viss tonus). Riktigheten av
den ekvationen ifrågasätter jag därför på det
bestämdaste. Jag anser, att det som visas - är "sluta" i viss
balanstrav - som enligt TR ej är korrekt och ej ska godkännas.
Det är lika mycket "halvmesyr", som jag tidigare påtalat att
"piaff under vändning" var en bluff för korrekt piaff.
Den lodräta sitsen
Du har inte läst min Hemsida speciellt noga.
Enligt RI bestämmelser ska, i den lodräta sitsen, axel, höft
och häl vara i ungefär samma lodplan. Den fortsatta beskrivningen
i RI om avsikten med den korrekta sitsen leder till något annat,
vilket innebär att många faktorer tillkommer som kan ändra
både knäts plats och underskänkels ställning.
Dessa faktorer kan vara :
Hästbröstets form i genomskärning
vid skänkelläget. Sadelns konstruktion i avseende på längden
av sadelbommen, som bestämmer var ryttarens säte hamnar. Ju längre
tillbaka sätet hamnar - desto mer kan ryttaren hålla hästen
framför sig i knäna (viktigt på unghästen) och desto
mer kommer hälen vara framför lodplanet genom axel- höft.
Dessutom kommer ryttarens tyngdpunkt att då ligga längre bak,
vilket "i sig" underlättar all samling. Den nu så populära
dessyrsadeln med kortare bom har en tendens att sätta ryttaren tyngd
dels längre fram på hästen och dels så att knät
kommer nästan under skrevet och därigenom "tillbakadragna"
underskänklar.
RIs författare, "Riksstallmästare" Bertil
Sandström kallade detta skänkelläge för "Homofilskänklar
- ty de ge inget resultat". Jag kallar dem för "HIVskänklar -
ty de är den riktiga ridningens död". Studera bilderna i de olika
böckerna - se både skänkellägen , nackar och nosens
läge i förhållandet till lodplanet genom ögat. Se
även nosens placering i förhållande till vågplanet
genom höftknölen. Läser Du min Hemsida så vet Du även
att jag kom fram till detta 1958. Nu vet Du min uppfattning i denna fråga.
I detta sammanhang vill jag även svara på
Din önskan, att jag ska beskriva hur övningar ska utföras
vid den klassiska ridningen.
Du säger att Du läst mina artiklar
på min Hemsida!!! Läs allt igen !! Jag hänvisar där
från första stund och genomgående, att Ni ska läsa
och lära av allt det, som beskrivs i de ovan nämnda tre böckerna.
Det finns inga bättre och tillsammans är det dressyrridningens
"Gudsord". RI är "författad" av en av världens skickligaste
dressyrryttare, Bertil Sandström, Lars Lithander var även en
av världens kunnigste både dressyr- och hopperyttare. W Müseler
var däremot personligen ingen framstående ryttare, men han har
i sin bok "Ridlära" sammanställt de idéer, vilka använts
vid "Reitschule Hannover". De idéer som där framfördes
och som av dagens utövare är förkastade - har jag personligen
bibringats av flera av den skolans
förnämsta företrädare.
Om alla hästar och alla ryttare hade utbildats
på det klassiska sättet, som även jag gjorde i egenskap
av lärare på Strömsholm - innan "hunnernas intåg"
- hade varken mina artiklar eller min Hemsida behövts.
Allt vad jag skrivit förstärker endast
allt vad de säga - sett ur anatomisk synvinkel. Jag är måhända
bättre att "reparera" allt det som dagens felaktigheter skapat och
att upptäcka och påtala orsakerna - och att även genom
detta få många fiender.
Min "Bok" är endast till för att på
annat sätt söka sprida den klassiska ridningens grundidéer
och deras tillämpning. Den är inte avsedd som en ersättning
för dessa tre böcker - endast som ett komplement.
Detta om detta!
Törnbotten 1999-10-03
Dag Nätterqvist VBF GSR |